محققان چینی از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای ساخت کاشت سینه برای بیمار سرطانی، استفاده می کنند.

پرینتر سه بعدی پرشیا


در مورد کشورهای دیگر مطمئن نیستم ولی سرطان سینه رایج ترین نوع سرطان در زنان آمریکا است. براساس جامعه ی سرطان آمریکا، تقریبا 252710 مورد جدید سرطان سینه ی جدید تهاجمی در زنان آمریکا در سال 2017 تشخیص داده خواهد شد، و تنها سرطان ریه است که آمار بیشتری در مرگ و میر ناشی از سرطان زنان در کشورهای پیشرفته دارد. آمارها نشان می دهد که بیش از 1.7 میلیون مورد جدید سرطان سینه در زنان در سرتاسر دنیا در سال 2012 اتفاق افتاد. ولی خبرهای خوب در این مورد را بشنوید: آمارهای مرگ ناشی از سرطان سینه به نظر می رسد که در حال کاهش باشند و این به خاطر این است که معالجات بهتر شده اند و در واقع تشخیص بیماریها سریعتر اتفاق می افتد و آگاهی ها افزایش یافته است.

تکنولوژی پرینت سه بعدی در این روند دخالت داشته است- این تکنولوژی برای افزایش آگاهی در مورد این بیماری، انجام آزمایش، و حتی افزایش 93 درصدی تشخیص آمار سرطان سینه، مورد استفاده قرار گرفته است. تشخیص اولیه در نکته ی کلیدی و اساسی است، و بر اساس بعضی آمارها از جامعه ی مبارزه با سرطان چین (CACA)، که در توسعه ی پروژه ی مانتیور کردن سرطان سینه در سال 2008 بسیار سودمند و مفید بود، تقریبا 88 درصد زن ها که تشخیص داده شده اند که سرطان سینه دارند تا 5 سال پس از تشخیص این بیماری زنده می مانند.

 پرینت سه بعدی برای ساخت بهتر پروتزهای سینه از جنس سیلیکون، برای افرادی که دچار این بیماری شده اند، استفاده شده است، همچنین تولید پروتز که هزینه ی کمتر را داشته باشد. ولی در مورد پرینت چهار بعدی چطور؟ پرینت چهار بعدی در واقع شبیه پرینت سه بعدی است ولی پس از انجام پرینت شکل آن بر اساس نوع تحریک تغییر می کند، و در موارد زیادی مورد استفاده قرار گرفته است، از تولید سازه های تحمل کننده بار و تحقیق پرینت اجزاء زیستی تا پرینت با مواد کمپوزیتی پیشرفته و بهبود آمادگی جراحی.

یک بیمارستان در چین اخیرا یک اعلامیه ی خلاقانه را منتشر کرد- این بیمارستان از پرینت چهار بعدی برای بازسازی یک سینه ی جدید برای یک بیمار سرطان سینه استفاده کرد. این جراحی در واقع در آگوست 2016 انجام شد، اما این بیمارستان هفته ی گذشته اعلام کرد که این کاشت سینه که توسط یک آزمایشگاه ملی در دانشگاه Xi’an Jiaotong، تولید شد، به خوبی به کار خود ادامه می دهد.

دانشگاه Xi’an Jiaotong قبلا با تکنولوژی پرینت چهار بعدی کار کرده است، و اخیرا با موسسه ی صنعتی Georgia و دانشگاه فنی و طراحی Sinagapore برای پرینت سه بعدی خلاقانه، اشیاء تغییر شکل دهنده، استفاده از روش پرینت چهاربعدی توسعه یافته، با استفاده از یک پرینتر Stratasys Objet500 Connex3 ایجاد همکاری کرده است.

سال گذشته، قبل از جراحی سینه ی پرینت شده، بیمار سرطانی یک جراحی در سینه ی سمت چپش داشت و در آن جراحی سینه ی او برداشته شد. بر اساس گفته ی Ling Rui، یک پزشک جراح عروق بیمارستان دانشگاه پزشکی نظامی چهارم در Xi’an، استان Shaanxi: سینه ی پرینت شده با بافت های خود بیمار به خوبی رشد کرده است.

Ling توضیح داد: در مقایسه با پرینت سه بعدی، پرینت چهار بعدی زمان را به سه بعد موجود اضافه می کند.

قبل از اینکه دکترها بتوانند سینه ی بیمار را با استفاده از مواد تجزیه پذیر بسازند، آنها مجبور بودند ابتدا در مورد سینه ی اصلی او و اندازه ی تومورش اطلاعات بدست آورند. سپس ایمپلنت چهار بعدی در آزمایشگاه دانشگاه تولید شد.

Zhang Juliang، استادیار بیمارستان Xijing که در جراحی شرکت داشت، گفت: این ایمپلنت به مقدار مطلوبی مستحکم است، و پس از مدت مشخصی تجزیه می شود که برای این بیمار یک تا دو سال طول می کشد.

Zhang همچنین توضیح داد که در نتیجه ی ماهیت منفذ دار بودن ایمپلنت، بافت انسان می تواند به درون سینه ی پرینت شده راه پیدا کند و سرانجام جای آن را بگیرد، که این چیزی است که پزشکان امیدوار به آن هستند.

Ling گفت: بعد از 10 ماه گذشت از جراحی، ایمپلنت به خوبی رشد کرده است، و بافت ها و رگ های بیمار شروع به رشد مجدد کرده اند.

این روش پرینت چهاربعدی، بر اساس گفته ی Ling، تاثیرات جانبی کمتری نسبت به روش های بازسازی سینه ی حال حاضر دارد، و به بیمار اجازه می دهد که بهبود بهتری داشته باشد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.